dinsdag 25 oktober 2011

Souvenier van SS War Diwan

Zonder er al te veel aandacht aan te schenken ben ik vaak langs dit roestige geval aan de Oostvaardersdijk (Mammoet Berging) gereden. Vanmiddag viel me voor het eerst een plaatje op, dat aan de roestige paal was bevestigd. Dat kwam omdat ik dit keer te voet was en de 'roestpaal' van zeer dichtbij passeerde. De paal bleek een restant te zijn van een schip. Het betreft het roersteven van het ss. War Diwan, dat volgens de tekst 'getorpodeerd' (foutje, zowel qua spelling als qua feit) werd. Echter, op 16 (en dus niet op 18) december 1944 voer de Britse (oorlogs-) tanker War Diwan in konvooi over de Schelde. Daar liep het schip op een mijn (dus geen torpedo) in het water van de Wielingen. Het schip brak daarbij in tweeën. Vijf bemanningsleden kwamen om. De overigen werden gered door het escorterende en eveneens Britse HMS Franklin. In het jaar 1951 en begin 1952 is totaal 2.500 ton olie uit het voorschip overgepompt en veiliggesteld. In mei 1952 werd het voorschip gelicht door met perslucht het water uit het schip te blazen, zodat het schip naar boven kwam drijven. Deze nieuwe manier van schepen lichten was bedacht door de Nederlandse ingenieur Van Wienen van het bergingsbedrijf met dezelfde naam. Er werden twee pogingen gedaan, omdat de eerste mislukte. Het voorschip kwam in een verkeerde positie naar boven waardoor er lucht uit het wrak ontsnapte. Het voorschip werd opnieuw afgezonken. De tweede poging lukte wel. Het voorschip werd naar Vlissingen gesleept. De berging va het achterschip werd wegens geldgebrek (Van Wienen had het wrak van de Britse eigenaar gekocht) gestaakt. Het achterschip werd blijkbaar (gezien de tekst op het bordje) in oktober 1989 in opdracht van Rijkswaterstaat door het BTS (naar ik aanneem) ms  Jacomina met explosieven opgeruimd. Detail : er was nog een bronzen schroef van 14 ton aanwezig! Die zou tegenwoordig goud waard zijn.... De berging heeft direct geleid tot het faillissement van Van Wienen. Hij vertrok naar Zuid Afrika waar hij weer een bergings- en duikbedrijf begon. Het opgeblazen achtersteven dient sindsdien als duikobject in de Zeeuwse wateren. Er zijn zelfs filmbeelden van het lichten :