dinsdag 12 juli 2011

Zuinig op jezelf

Vanmorgen heb ik de Seeley even op de brug gereden voor een kleine controle. Hier en daar heb ik wat vuil verwijderd en de lak wat bijgewerkt. Natuurlijk heb ik ook het oliepeil gecontroleerd en de remmen. Vanwege de wat vreemd geplaatste uitlaatbochten, heeft de motor een zeer kleine grondspeling van zo'n 8 cm! Dus dat is goed letten op verkeersdrempels en daar zijn er nogal wat van in ons land. Soms moet ik zo'n drempel schuin nemen, omdat anders de uitlaat de grond raakt.

Vanmiddag heb ik het blok even laten draaien. Ik ben een klein stukje richting Almere gereden langs het Markermeer. 'Over de dijk', noemen we die route, die parallel aan de A6 loopt. Het was kwart voor vier toen ik de weg opdraaide. En binnen 10 minuten had ik bijna een frontale aanrijding met een dwaas in een zilverkleurige Amerikaanse pickup. Je weet wel, zo'n grote brandstof slurpende asobak. Ik zag die wagen al aankomen, rijdend op de linker weghelft. Hoewel het eigenlijk niet kon, besloot hij toch ook maar even een vrachtwagencombinatie in te halen. Dus ik zag die bak recht op me af komen. Hij gaf nog meer gas, om nog voor mij weer naar zijn eigen weghelft te duiken. Ik ging zelf helemaal rechts rijden en liet het gas los. De berm was een optie, dus ik was al voorbereid op eventueel grasmaaien en kunststof paaltjes platrijden. Vlak voor me, we reden in mijn beleving een fractie van een seconde met z'n drieën naast elkaar, hoekte de pickup naar rechts. Hij sneed de vrachtwagen daarbij af. De vrachtwagenchauffeur toeterde luid en langdurig en knipperde met zijn lichten. Het was dus kantje boord en ik moest toch even stoom afblazen na die regelrechte moordaanslag. Op die 80 km weg wordt heel vaak veel te hard gereden. Vooral in de spitsuren. Voor de herinrichting van de dijk reden ze veel vaker met z'n drieën naast elkaar. Dat werd ook uitgelokt door de vluchtstroken aan beide zijden van de toen 100 km weg. Met z'n vieren naast elkaar heb ik toen ook een keer gezien. Zo zie je maar weer. Ben je zelf heel zuinig je motor, zou zo'n aso de motor met jou erop zo van de wegrijden. Zo'n incident leert je dat je hoe dan ook zuinig op jezelf moet zijn. Ongeacht de omstandigheden.  Een motor is toch maar een ding.