woensdag 6 juli 2011

Beveiligd tegen blikseminslag?

Ik verbaas me erover, dat ik niet op het idee kwam om alle apparaten los te koppelen van het energienet. Het onweerde al een tijdje die dinsdagavond en het kwam dichterbij. Zij het vrij traag. Normaal trek ik belangrijke stekkers er uit, maar dit keer dus niet. Blijkbaar was ik te gefascineerd bezig met de noodweer verschijnselen aan de horizon.De inslag heeft geleerd dat ik een paar speciale contactdozen aanschaf, die beveiligd zijn tegen blikseminslag en overbelasting. Nu kan het best zo zijn, dat ook met die speciale dozen de boel verbrandt. Dat weet je nooit. Avorens ik die dozen kan gebruiken, moet ik de betreffende contactdozen eerst aarden. Dat betekent een aarde draad (geel-groen) van de centrale doos in het plafond naar de doos op de muur trekken. En dan de niet geaarde doos vervangen door een geaarde.
Afgelopen zondag heb ik de opgeblazen computer en apparatuur meegenomen naar Roosendaal. Als je er geen verstand van hebt, moet je een deskundige ebrij halen. Of advies inwinnen of boeken erop naslaan. Zwager Sjaak belde gisteren met vrij goed nieuws. Onze data is nog te lezen. Dus ook onze foto's en video's! Hoera!! De oude computer van Mike kan helaas niet meer uitgebreid worden met meer geheugen. Maar Sjaak heeft nog een HP kast, die een stuk jonger en sneller is dan de oude computer. Zo zie je maar weer, van je familie moet je het echt hebben. Alvast bedankt, Sjaak!