zaterdag 30 juli 2011

Buurthuis moet bezuinigen

Ook het buurthuis De Windhoek moet gaan bezuinigen. Een aantal subsidies van de gemeente Lelystad is komen te vervalen. Het blad Havenklanken zal daarom nog maar één keer verschijnen. Men overweegt de invoering van een website en het huis aan huis overhandigen van het programma, zodat men met de bewoners in contact komt. Dit om te voorkomen dat folders e.d. ongelezen direct in de oudpapierbak terecht komen. Hopelijk leidt dit tot meer bezoekers voor het buurthuis. Al moet ik zeggen dat ik zo mijn twijfels heb. Het is sowieso (sorry!) al lastig om mensen in de wijk in beweging te krijgen. Afgezien van goede pr is ook het te bieden programma van essentieel belang. Als ontmoetingscentrum functioneert het gebouw eigenlijk ook niet naar wens. Er is een komen en gaan van vrijwilligers. Veel gasten maken van hun eerste bezoekje geen permanente. De Wijkraad lijkt op een eiland te zitten. Ik ben bang dat het geheel een radicale koerswijziging moet ondergaan. Begin maar met een schone lei en probeer niet steeds voort te borduren op het bestaande. Probeer een antwoord te vinden op de vraag : waar is in de wijk behoefte aan? Zelf vind ik het aanbod van activiteiten voor bijv. ouderen en jeugdigen erg achterhaald. Ouderen zijn veel vitaler dan 30 jaar geleden, de middengroep is met de loopbaan bezig en de jeugd bevindt zich op de digitale snelweg.  Tot zover de analyse van een buurtbewoner, die betere tijden van het buurthuis heeft meegemaakt.