zondag 10 juli 2011

In stijl

Wie op of in een klassiek voertuig rijdt, wil vaak gekleed gaan in de stijl die overeenkomt met het bouwjaar van het voertuig. Voor op mijn Seeley (bouwjaar 1977)heb ik daarom een ouderwets ogende jethelm met bril op de kop. Natuurlijk hoort daar het bekende monddoek bij, die ooit leidde tot het ontwerp van de integraal helm. In het verre verleden droeg men een leren 'muts' die met een bandje om de kin vastgesjord werd. Later kwam de pothelm met aan de zijkanten leren flappen die de oren bedekten. Weer later kwam de jethelm, een model dat de leren flappen overbodig maakte. Weer later kreeg de jethelm een heus vizier, wat ik zelf geen gezicht vond en een klep.
Maurice is op zoek naar zo'n ouderwetse jethelm. Toen hij dat laatst aangaf, stond ik er niet bij stil dat ik zo'n helm in de garage had liggen. Toen ik deze week op die helm stuitte, heb ik Maurice direct ingeseind en hem de helm aangeboden. Het is weliswaar een jethelm, maar dan voorzien van een klep en een vizier. Maar beide onderdelen zijn te demonteren, zodat een jethelm overblijft. Daarmee kan Maurice trots op z'n Kreidler rondtoeren. Mijn jethelm is van het zelfde merk en zag er standaard ook zo uit : met vizier en klep. Ik gebruik de helm ook wel op de CBX. Vooral als het warm weer is. Hij geeft meer verkoeling dan een integraal helm met geopend vizier.