woensdag 12 februari 2014

Glasvezel problemen

Afgelopen week vond ik het eindelijk eens tijd worden om de overige tv's in huis aan te sluiten op het glasvezelmodem. Er zit een mooie analoge aansluiting op, die ik via een splitter kan verbinden met de bestaande coaxkabels. Eerst maar een stuk coax gekocht. Toen ik de boel had aangesloten, bleek er geen signaal op de analoge aansluiting te zitten. Dus vanmiddag even de helpdesk gebeld. Nog geen kwartier later stond een monteur op de stoep! Da's snel! Meneer ging er vanuit dat het modem niet goed werkte en dus werd een nieuw modem geplaatst. Alle kabels eraf en een nieuw modem erop gedrukt. Gevolg was dat er helemaal geen signaal meer kwam. Geen telefoon, geen internet en geen tv. Huh?!
Voor alle zekerheid een ander nieuw modem geprobeerd, maar met het zelfde resultaat. Uiteindelijk besloot hij het oude modem maar weer te plaatsen. Dat verliep nogal moeizaam, omdat de grondplaat wat verbogen was. "Het dunne kunststof wordt warm en als de achterwand niet vlak is trekt de grondplaat krom", legde hij uit. Al die tijd keek ik over zijn schouder mee, wat ik moest de deur van de meterkast voor hem openhouden. Na wat gezwoeg deed het modem het weer. De gewenste lampjes brandden mooi. Meneer zou het probleem (kromme grondplaat) doorgeven aan de servicedienst en vertrok.
Nog geen tien minuten later viel alles uit! Geen internet, geen telefoon en geen tv. Ik zag voor de vallende avond zich al een grote ramp voltrekken : "Spelletjes doen met Mike en Jade!"
Dus met het mobiel (na lang zoeken gevonden) de Helpdesk gebeld. Maar die had geen oplossing. Ik moest maar wachten op de monteur. Ik besloot maar zelf aan de slag te gaan, want de monteur had gezegd waar het probleem mogelijk aan zou liggen : de kromme grondplaat maakte dat de contactjes niet helemaal jofel aansloten op die van het modem. Niets deed het dus ik heb het modem maar verwijderd. Hier en daar wat recht gebogen, de grondplaat iets losser geschroefd en toen het modem weer geplaatst. En wat denk je? Hij deed het weer! Joepie! De telefoon ook, maar internet en de tv niet. Ik weer bellen (nu met de vaste telefoon) en dit keer kreeg ik een vrouw aan de lijn. Ze ging heel gestructureerd te werk. Eerst met het modem. Daar bleken twee kabels andersom ingeprikt te zijn. Die volgorde had ik klakkeloos overgenomen van de situatie voordat ik hem verwijderde. Ik ging er ten onrechte van uit dat meneer dat wel goed gedaan zou hebben.
Daarna was de topset van de tv aan de beurt. Ik moest de voeding eruit trekken en weer insteken. Daarna terug naar het modem, dat volgens mevrouw goed bleef functioneren. Het duurde aanzienlijk langer, maar opeens verscheen een snowboarder op het scherm. Wederom : joepie!
Tot slot werd de router weer aangezet en.... ja hoor, ook weer internet (Zucht!). Ik bedankte de medewerkster met de toevoeging : Ik ben een zeer tevreden klant. Uw leidinggevende zal het u belonen. Ze lachte. Me uit. Denk ik.
Nu nog wachten op het analoge signaal. Daarvoor moet ergens in een kast hier in de wijk een knop omgezet worden. Even kijken of ik ergens toevallig een passende sleutel vind.....