Hoera, het is feest! De kleine Emma is geboren en dus gaan geboortekaartjes de deur uit. Maar voordat het zover is, moet wel eerst nog een en ander gebeuren. Adressen lijst maken, envelopjes schrijven, postzegeltjes kopen en plakken, envelopjes op postcode sorteren en dan : hopla in de brievenbus van PostNL.
Zo, dat was dat. Maar na een paar dagen vinden de gelukkige nieuwbakken ouders een envelop van PostNL in de bus. In de envelop zit een aantal verfrommelde en/of gescheurde geboortekaartjes en envelopjes. Er zit ook een kaartje bij met een standaardtekst :
"Het spijt ons u te moeten melden, dat de postzending incompleet en/of beschadigd is. Deze schade is waarschijnlijk ontstaan tijdens de postverwerking. Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak"
'Zo dat is dat', zal PostNL vast gedacht hebben.
Later zou blijken dat veel meer kaartjes niet hun bestemming hebben bereikt. Over een vergoeding rept PostNL niet. Niet voor de kaartjes, noch voor de portokosten. Service noemt PostNL dat. Eigenlijk geeft PostNL haar eigen onvermogen zelf toe. Met het woord 'waarschijnlijk' geeft PostNL namelijk aan niet te weten waar ze mee bezig is.