zaterdag 15 februari 2014

Een Indo tussen wal en schip

Al vaker heb ik het gezegd : ik voel me hier niet thuis. Er is iets wat me onrustig maakt. Maar vraag me niet waar ik dan wel thuis hoor. Indonesië trekt me in elk geval helemaal niet. Om uit te vinden of mijn gevoel uniek is, heb ik het op een aantal websites voor Indo's voorgelegd. Uit de reacties mag ik concluderen dat mijn gevoel niet uniek is. Daarbij moet ik wel onderscheid maken tussen de Indo's die in Indonesië geboren zijn en zij die hier het levenslicht hebben gezien. De eerste generatie heeft moeite met het klimaat en de cultuur. De tweede generatie, waaronder ik, kan dat gevoel niet echt helder definiëren : "Ik ben gewoon anders dan de rest". Een vreemde (tropische?) eend in de Hollandse bijt. Velen hebben een ander plekje op de wereld gezocht en gevonden. Deze thuisloze zwerver is dus nog steeds onderweg. Op weg naar huis met onderweg veel liefde en leuke ervaringen.