woensdag 21 december 2011

Willem in Pecica

Deze foto is genomen begin jaren 70, toen ik door mijn Roemeense vriendin Olga naar het station in Arad werd gebracht. We staan bij de bushalte in Pecica, het dorp waar ze woonde. We waren beiden wat verdrietig. Er was iets gebeurd waardoor er sprake was van verkoeling in onze relatie. Ik wist niet de reden. Olga wilde er niet over praten. Ik had twee weken in Roemenië doorgebracht op uitnodiging van haar. Die twee weken waren bijzondere weken, die ik bij haar thuis doorbracht. Gewoon tussen de mensen, die mij erg gastvrij en sympathiek overkwamen. Heel anders dan mij vaak voorgehouden werd tijdens van de Koude Oorlog. In Arad namen we afscheid. Voor hoe lang? Ik stapte in de trein, die mij richting Hongarije zou brengen. Een spannend gebeuren, want op de heenreis ben ik door Hongaarse douanebeambten (of waren het militairen?) bij de Oostenrijkse grens op een tamelijk onvriendelijke manier uit de trein gezet. Mijn visum (in Holland geregeld) bleek toen niet in orde. Gevolg was dat ik de aansluiting naar Arad miste en in Boedapest strandde. Daar heb ik overnacht in een trappenhuis van een appartementengebouw bij het station. Maar de terugreis verliep probleemloos. Het Roemeens treinpersoneel was erg vriendelijk en behulpzaam. Op naar Hongarije....