maandag 19 december 2011

Phishing bij ABN AMRO klanten

De notoire oplichters varen er nog steeds wel bij. E-mails met oproepen om even je gegevens in te toetsen. Veel ontvangers trappen daar blind in. Hoewel de bankwereld zijn best doet (zeggû ze) blijft de stroom e-mails aanhouden. Vaak compleet met logo van de bank. Zo'n phishing e-mail is gemakkelijk te herkennen aan het afgrijslijk taalgebruik en de schrijfwijze :

Beste ABN-klant,
nieuwe beveiligingsmaatregelen rekening is gehouden door ABN AMRO Bank te behoeden voor zijn klanten steeds meer gevallen van identiteitsdiefstal en online fraude. Daaronder is de nieuwe beveiligingsmodule geïntroduceerd door ons team online veiligheid permanent beveiligen en klanten beschermen tegen deze bedreigingen. Wij smeken u overeenkomen met uw informatie van correct tijdens dit proces. Meld u hier. Dank u voor het helpen ons u beter te dienen.

Internet Banking Service Team
ABN AMRO Bank.

En vervolgens afwachten tot men beet heeft. En er wordt flink toegehapt. De schade bedraagt jaarlijks enkele miljoenen euro's.