maandag 12 december 2011

TVoH leuke leerschool

Afgezien van al dat zangtalent is het programma The Voice of Holland voor de kandidaten een interessante leerschool. Voor een kandidaat krijgt zo'n optreden extra toegevoegde waarde in de vorm van adviezen en begeleiding door professionals. Wie louter meedoet om de eerste plaats zal na uitschakeling zeer teleurgesteld reageren. Maar wie verder kijkt ziet meer positieve dan negatieve kanten lijkt me. Contacten met medekandidaten, een professioneel oordeel over het niveau van je prestatie (doe er je voordeel mee) en de opgedane ervaringen. Natuurlijk zijn er wat mij betreft bedenkelijke kanten. Soms vind ik de keuze van de liedjes te veel sturing geven aan het geheel. Zo kan je als jury ook bepaalde kandidaten het voordeel of nadeel schenken. Het lijkt erop alsof de stemmen allround moeten zijn, En dat hoeft voor mij niet. Een goede soul, pop, R&B of C&W stem is ook mooi. Zelfs kandidaten die in de eerste ronde afgevallen zijn, hebben mijn respect. Ze zingen per slot van rekening nog altijd beter dan ik. Soms komt er iemand tussendoor, waarvan ik denk : Hé, zo zing ik ook! En als ik dan om me heen kijk, zie ik nog net de hond de huiskamer uitrennen. Ik durf niet eens onder de douche te zingen. Ik heb het al twee geprobeerd en beide keren viel spontaan de cv ketel uit. Of viel eerst de ketel uit en begon ik daarna te zingen? Zou zo maar kunnen.