zondag 11 december 2011

Chr. Lyceum Visser 't Hooft

De oude hoofdingang in de Kagerstraat
Tijdens mijn bezoekje aan de verjarende oom Ed (ziet er goed uit!) raak ik in gesprek met een familielid van hem. Meneer vertelt dat hij zijn dagen slijt met het schrijven van verhalen. De geboren en getogen Leidenaar weet veel van de stad en heeft er uiteraard ook op school gezeten. Ook op de Christelijke HBS in de Kagerstraat. En daarmee hadden we een gemeenschappelijk verleden en interesse. Later is de school een lyceum geworden. Het leuke is dat, hoewel meneer ruim 20 jaar ouder is dan ik (ja, zo oud kan je dus ook worden)  we beiden een paar docenten kennen. Zoals meneer (Andries) Middeldorp. Hij werd tijdens mijn lyceum-periode conrector. De rechterhand en vervanger van meneer  Steenkamp. In diezelfde periode vond de uitbreiding van het oude, statige schoolgebouw plaats. Het eerste jaar, 1965, zat ik geregeld in de noodgebouwen voor les. Mijn gesprekspartner vroeg mij of ik ook het jubileumboekje van de school heb. Nee dus. En wat blijkt? Hij heeft nog een paar exemplaren thuis liggen. Hij ging direct een exemplaar voor mij halen. Thuis heb ik het boekwerkje van het 75 jarig bestaan van de school (1919-1994) doorgelezen. Het extra leuke is dat er een foto uit 1967 van het docentenkorps in staat. Helaas staan er geen namen bij. Ik mis wel de docenten Van der Werf (Aardrijkskunde), Griffioen (Economie) en Tieleman (Scheikunde). Veel docenten gaven aan verschillende scholen les. Meneer Augustein (Geschiedenis) staat er wel op. Hij was een goede vriend van dr. Soumokil, die voor een vrij Molukken heeft gestreden. Soumokil is later gevangen genomen en na een langdurig gevangenschap en een schijnvertoning die rechtspraak werd genoemd geëxecuteerd. Later is een dependance van het lyceum gebouwd in Leiderdorp. Er was al een dependance in Leiden (zuid-west). Een aantal uren tussen het Leids accent verkeren was erg leuk. O ja dan? Ja.