dinsdag 20 december 2011

Die ouderwetse regenkleding

Je kent het vast wel. Het bekende tienerprobleem : geen regenpak willen dragen. Dat staat immers niet cool. Nee hoor, dan maar een dag met zeiknatte kleren op school doorbrengen. Er zijn uitzonderingen. Sommigen van hen trekken dat ding zo'n honderd meter voor school uit en op dezelfde plek weer aan. Ik moet toegeven dat die regenpakken verre van modieus zijn. Bijna iedereen draagt tegenwoordig een spijkerbroek. Zo'n regenbroek kan toch zeker een jeans-look hebben? En zo'n jasje kan toch ook met de mode meegaan? Desnoods met een imitatie bontkraag erop. En natuurlijk een bijpassend petje. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Of heb ik nu een gat in de markt weggegeven? Maakt niet uit. Goed voor de economie en de gezondheid van onze jeugd. Zo'n setje mag best wel wat kosten, want voor goedkoop gaat de jeugd niet. En plak er maar een logo van Adidas of Nike of O'Neill op. Altijd goed.
Zelf heb ik nog zo'n grijs tweedelig zeilpak van canvas. Waterdicht, dat wel. Maar het ziet er niet uit. Wat wil je na 40 jaar? Mij maakt het niets uit. Als ik maar droog blijf. Ik heb zelfs een paar keer met een vuilniszak om mijn lijf op de motor gezeten. Daar had ik wegens een onverwachte plensbui een soort poncho van gemaakt. Een gat in de bodem voor mijn kop en de zijkanten losgescheurd en met tape dicht gesnoerd. Rijden maar! Ik heb daar nog nooit iemand iets over horen zeggen. Of was het aanzien te traumatisch?