woensdag 7 december 2011

Multiculturele Sinterklaas

Wat een gezeur zeg rond de eeuwen oude traditie van het Sinterklaasfeest. Ze proberen ons Sinterklaasfeest te verzuipen. Allemaal overgevoelige, vaak getinte mensen, die bij de woorden 'zwart' en 'bruin' compleet in een agressieve modus schieten. Moet Sint soms op de multiculturele toer? De Amerikaanse Kerstman is nog steeds wit en zijn rendieren nog steeds bruin. Maar ja, Amerikanen zijn wat dat betreft niet zo overgevoelig als Hollanders.
Als het aan de zeurpieten ligt, komt Sint en zijn gevolg voortaan niet meer met de boot, maar als illegalen stiekem in een vrachtwagen de grens over. En is hij geen witte man met witte baard, maar iemand met een getinte huidskleur en zwart haar. Bij voorkeur met spleetogen (Chinezen en Vietnamezen willen immers ook wat) waarvan één bruin en één blauw van kleur, en een grote kromme neus (voor de Grieken in ons land). Een grote mond (medelanders van Duitse komaf) met kunstgebit (Aow'ers) en rode oortjes (gelovigen die stiekem heiden zijn) maken zijn profiel compleet. Het hoofddeksel wordt een kale namaak bontmuts zonder kruis. Om alle geloven inclusief het ongeloof af te beelden op zo'n muts is ondoenlijk. Ook geen bisschoppelijk voorkomen wat de outfit betreft, want dat past niet bij deze schijn heilige. Het wordt een Volendams kostuum (elk jaar een andere Hollandse klederdracht) met steekzakken (dievengilde, zakkenvullers en graaiers ook vertegenwoordigd), geen paard (ook zielig) maar een elektrische auto. De zak van Sinterklaas kan ook niet meer. Daarmee roept de goede man vooral bij RK gelovigen ongewenst gedrag op. Sint beschikt wel over heel veel nationaliteiten en dus evenzoveel paspoorten. Zijn hulpjes bestaan uit mannen en vrouwen, die samen de multiculturele samenleving vertegenwoordigen (inclusief al dan niet uitgeprocedeerde asielzoekers). Ze zijn gestoken in kledij van land van herkomst. Schaamlappen en rieten rokjes zijn niet verboden, maar worden vanwege de kou en de seksuele geaardheid van de Sint (bi) ten zeerste afgeraden. Natuurlijk valt hun werk onder een CAO en zijn ze met de feestdagen, zoals op 5 december, vrij. En wat de cadeaus betreft, die zijn alle naar goed Oost Europees gebruik gejat. De cadeaus worden overigens niet uitgedeeld, want dat zou zeer strijdig zijn met de Hollandse mentaliteit. Zo kennen de nieuwkomers uit den vreemde ons immers niet. Ze worden ter leen gegeven (na het feest retour). Sint Nicolaas heet voortaan Sintegratie. Hij en zijn medelanders gaan niet meer het dak op, maar krijgen een hangplek. De chocoladeletter (net als Sint en Piet ook bruin en wit) en het strooigoed (bruin) worden respectievelijk vervangen door letters van pizzadeeg en zwerfvuil. Het dikke boek ten slotte wordt vervangen door een Blackberry. Daarmee communiceert hij met de kids en de rest. Wie na invoering toch nog loopt te zeuren over het nieuwe Hollandse Sintegratiefeest wordt subiet het land uitgezet. Conform de (nieuwe) wet op zeurende azijndrinkers. Voor mij als getinte Hollander is het huidige feest geen enkel probleem. Zolang ik maar op 5 december  gado-gado of nasi met babi ketjap mag blijven eten. En de kinderen? Ach, als de volwassenen het naar de zin hebben, is het voor de kinderen elke dag feest.