dinsdag 6 december 2011
Invoering ABS voor tweewielers
De Europese Commissie wil dat vanaf 2015 nieuwe gemotoriseerde tweewielers standaard van ABS (Anti Blokkeer Systeem) worden voorzien. Dit vanwege de vele ongelukken met deze tweewielers. Ik zelf zie niet direct de link tussen de ongelukken en het, overigens zeer zinvolle, ABS. Oké, de wielen slippen niet. Maar of je dan op tijd stilstaat en een ongeluk weet te voorkomen, hangt van veel meer factoren dan sec een ABS af. Of heeft grondig onderzoek uitgewezen dat in de slip raken tijdens het remmen veel ongelukken heeft veroorzaakt? Dat zal best wel kunnen, maar in veel gevallen is er sprake van remmen annex schrikreactie (overlevingsdrang?) met veel te weinig remweg om tijdige tot stilstand te komen gepaard met ongecontroleerde stuurbewegingen. Te veel berijders van gemotoriseerde tweewielers zijn nauwelijks op de hoogte van het fenomeen fel afremmen (zonder te slippen) en vervolgens sturen (uitwijk manoeuvre), laat staan dat ze daarin geoefend zijn. Afstand houden speelt ook een belangrijke rol net als de staat van de banden en de rest van het voertuig, de conditie van het wegdek en de weersomstandigheden. En dan is er nog de bestuurder. Hoe alert is ie en rijdt hij wel of niet defensief en anticiperend genoeg? ABS is op zich een goed hulpmiddel. Zeker als de paniek toeslaat. De wielen blijven draaien. Maar dat is slechts een klein deel van het totale pakket van crisismanagement dat je op zo'n moment moet aanspreken. En dat alles binnen een paar seconden.