De Europese Commissie wil naast het ABS ook het verplicht voeren van dagrijlichten voor de gemotoriseerde tweewielers en quads invoeren. Ook een goede zaak,hoewel het bij motorrijders vaak zo is dat ze overdag ook met licht aan rijden. Veel weggebruikers redeneren bij het al dan niet voeren van verlichting vanuit hun eigen situatie : "Ik zie toch genoeg?" De vraag is echter of anderen jou ook goed kunnen zien. In dit jaargetijde waarin veel motorvoertuigen met verlichting rijden, vallen zij die geen verlichting voeren ('ik zie nog genoeg') nauwelijks op. Ze worden gemakkelijk over het hoofd gezien.
'Zien en gezien worden' geldt ook voor de snelheid waarmee men rijdt. Snelheden op zich zijn zeer lastig in te schatten. Helemaal als het voertuig recht op je afkomt. Als bestuurder die met een zeer hoge snelheid rijdt, denk je alles onder controle te hebben. Je ziet ver voor je uit een auto rechts stilstaan. Die wacht wel, denk je dan, want ik rij immers op een voorrangsweg . Maar de wachtende weggebruiker besluit toch de weg te kruisen. Zijn besluit is op een heel andere waarneming gebaseerd. Een waarneming waarin het naderend voertuig een aanzienlijke lagere snelheid doet voorkomen. Een inschattingsfout, dat wel. Maar wel een heel begrijpelijke. Zo wordt een stipje van rechts binnen luttele seconden een motor, die zich met een enorm hoge snelheid in de flank van het kruisend voertuig boort.