donderdag 8 december 2011

Torenhoge boetes

Notoire links-rijders
Wie een verkeersovertreding begaat kan te maken krijgen met zeer hoge boetes. Eerlijk gezegd vind ik dat voor een aantal overtredingen geen enkel probleem. Zoals niet stoppen als iemand op een zebrapad oversteekt. Of parkeren op een plaats voor invaliden. Maar ook onnodig herrie maken. Zoals iemand die om 4 uur 's morgens luidruchtig staat te toeteren in de straat, om zijn carpoolmaatje te waarschuwen. In het algemeen mag asociaal gedrag wat mij betreft hard aangepakt worden. Wat ik alleen mis in de hele aanpak, is de gestaffelde boetes. Wie voor het eerst een bepaalde overtreding begaat, betaalt minder dan een notoire overtreder. Ik hoor maar al te vaak om me heen, dat mensen per maand 3 of 4 bekeuringen krijgen. Die zou je harder moeten aanpakken. Maar niet iemand die 's een keer in de fout gaat. Iedereen maakt weleens een fout in het verkeer, al word je dat tegenwoordig ook al niet in dank afgenomen. Maar om vervolgens snoeihard te worden aangepakt door een torenhoge boete, riekt wat mij betreft ook naar 'buitensporig geweld'.