woensdag 26 september 2012

Vivacity -4-


Met dank aan Fenna
Zoals gezegd moest op de Vivacity een jiffy, zijstandaard, gemonteerd worden. Via een webwinkel heb ik het standaard besteld en binnen 2 dagen ontvangen. Het was keurig verpakt en voorzien van een handleiding. Ik begon maar met het demonteren van de onderkap. De handleiding, een roze A5 je, had ik naast me neer gelegd. Toen ik de kap eraf had, was de handleiding foetsie. Die vond ik wat later versnipperd in de tuin, wat me eraan herinnerde dat Fenna in de buurt was geweest.
Het standaard moest op drie punten op het subframe van de middenbok bevestigd worden. De benodigde drie gaten staarden mij uitdagend aan. Eerst maar even droog passen. En ja hoor, alle gaten pasten bijna. Zucht. Na wat gemorrel en geboor kreeg ik de gaten van het standaard precies op die van het subframe. Het standaard moest met bouten, ringen en moeren vastgezet worden. De bijgeleverde moeren heb ik vervangen door zelfborgende exemplaren.Toen kwam de grootste uitdaging : moeren op de bouten draaien. Eerst heb ik de gammele middenbok verwijderd. Dat gaf wat meer ruimte. Maar de moeren moesten in een onhandig kleine ruimte van het subframe geplaatst worden, waar ik maar net een vinger in kon krijgen. Met wat tape op mijn middelvinger, waarop ik de moer plakte, is het me uiteindelijk gelukt om de drie bouten vast te zetten. De onderkap moest wat uitgezaagd worden, anders paste ie niet meer. Iets wat niet in de versnipperde handleiding stond. Na een uur was het zijstandaard gemonteerd. Zo, nu kan ook Sonja de scoot gebruiken.