vrijdag 14 september 2012

Een lage opkomst

Iemand maakte vandaag een opmerking over de mensen op het stembureau (voorheen en daarna het buurthuis), die alles behalve vriendelijk waren. Nou, ik ben het daar helemaal mee eens. Erger, ze waren ronduit chagrijnig. Geen al dan niet 'hartelijk welkom' of 'goede morgen', ook al zeiden wij zelf wel 'goede morgen'. Een kwestie van beleefdheid toch? En zo laat waren we niet. En ja, de mensen achter de tafels hadden de koffie net achter de kiezen. Het was ongeveer half twaalf. Ik gaf mijn stempas en vergat mijn id kaart erbij te doen. Die kaart had ik in dezelfde hand, hoor. Maar meneer zei of vroeg niets, maar hield alleen zijn hand op. Zonder mij aan te kijken. Deed mijn meester vroeger op de lagere school soms ook, als ie kwaad was en ik mijn speeltje moest overhandigen. Maar ja, toen was ik nog maar een kind. Zelfs toen ik mijn stembiljet in de stembus liet glijden, ging er geen applaus op. Saai hoor. Ik bedoel, de opkomst was ook niet bepaald om te juichen. Of hadden die mensen van het stembureau soms een taakstraf opgelegd gekregen naar aanleiding van hun gedrag in 2010?