zondag 16 september 2012

Bad timing

De Noordersluis
De ene burgemeester wil dat de Ketelbrug minder vaak open gaat voor de pleziervaart, de ander wil dat juist wel. Zelf ben ik voorstander van voorrang geven aan de economie. Dus vind ik het niet nodig dat vracht- en werkverkeer moet wachten op ome Willem die op z'n vrije dag wil spelevaren. Men rept hier al jaren over aangepaste openingstijden, maar de vraag is wanneer het werkelijkheid wordt. De huidige bediening levert onnodig vertraging op.
Zaterdagmorgen was ik weer getuige van zo'n onnodige vertraging. Een scheepje op de Lage Dwarsvaart lag ter hoogte van de betonfabriek te dobberen. Ik zag dat de Noordersluis zich gereed maakte voor het schutten, omdat een witte kolkende massa water de vaart instroomde. Iets wat men vanaf het water goed kan zien.
Voor de beide opvarenden was dat geen signaal om wat dichterbij te komen. Ook toen de sluisdeuren openden, bleef het scheepje met de twee aan dek op z'n plek hangen.
Vervolgens gingen de slagbomen dicht en hees het brugdek zich omhoog. De beide mensen op het schip maakten nog steeds geen aanstalten om richting de sluis te varen, ondanks dat de situatie heel duidelijk zichtbaar was. Toen de brug zo openstond hoorde ik de blijkbaar zeer geduldige sluiswachter via de luidsprekers zeggen : "Goede morgen, wilt u a.u.b. naderen." Pas na deze oproep kwam het scheepje in beweging en koerste richting de sluis. Op de sluis was een aantal mensen uit de auto gestapt om even een kijkje te nemen. Het duurde hen blijkbaar te lang. Ook op de zaterdag gaan mensen aan het werk.
Het was geen kwestie van haast of ongeduld. Maar wel onoplettendheid van mensen die ogenschijnlijk helemaal in hun eigen wereld leefden. Als ik sluiswachter zou zijn, dan had ik de mensen eerder wakker geschu(d)t. En bij geen reactie de slagbomen niet gesloten. Graag of heel niet.