De vorige eigenaar was zo eerlijk om te vertellen, dat hij de prop (een dikke metalen ring die de diameter van de uitlaatpijp verkleind) had verwijderd. Een veelvuldig toegepaste techniek om een scooter op zijn normale (= af fabriek) snelheid te krijgen. Die ligt vaak rond de 60 km/uur. Dus de Vivacity rijdt aanzienlijk harder dan de toegestane 25km/uur. Zo'n prop er weer in lassen is zo gepiept. Dat hebben we meer gedaan toen we nog de winkel hadden. Vaak van scooters die door de politie op de rollenbank waren gecontroleerd.
Ik denk echter aan een andere oplossing dan die prop. Technisch gezien is een uitlaat zonder prop gezonder voor het blokje. Met die prop wordt zijn keeltje afgeknepen, zodat hij slecht ademt en dus trager is. Een elektronische begrenzer is ook niet gezond. Die kan de elektrische installatie (bijv. cdi) verknallen. En de politie is op de hoogte van dat soort begrenzers. Dus wordt het een gezondere oplossing. Niet bij het gashendel, wat ook zou kunnen. Nee, ik heb de gasschuif wat langer gemaakt.
Op de gasschuif heb ik een pijpje (van 12mm koper leiding) geplaatst, zodat de originele schuif bij vol gas niet helemaal omhoog kan. Vooraf heb ik eerst de diameter van de gasschuif opgemeten en die kwam erg dicht in de buurt van de koperen leiding. En dan was het wat gokken geblazen om de juiste lengte van dat stukje pijp vast te stellen. Toen ik dat bepaald had, heb ik in het pijpje een zaagsnede in de lengte gemaakt, zodat de gaskabel er door kan. Natuurlijk moest het drukveertje dat de schuif naar beneden drukt ook door het pijpje gevoerd worden. Zo hoef ik de gaskabel niet te demonteren. Omdat het luchtfilter eraf moest, heb ik dat ding ook maar goed schoongemaakt. Dat was broodnodig want het leek van binnen op een zandverstuiving. Hierna heb ik de boel weer gemonteerd. En klaar was Willem. En zo heeft de Viva snor een gezonde ademhaling met begrenzer tot 25 km/uur gekregen.