dinsdag 11 september 2012

Huftergedrag

Meneer Poetin, je weet wel die in Rusland de baas is, is niet gediend van enig kritiek. Wie zich kritisch uitlaat over hem en/of de zijnen of de manier van werken, wordt gegarandeerd opgepakt en als dat niet gebeurt overkomt zo'n criticus 'zomaar' een al dan niet dodelijk ongeluk.
Omdat Poetin's macht ook over de landsgrenzen reikt, is het beter om ook hier in ons veilige, democratische Nederland niets lelijks over meneer Poetin te zeggen. Voor je het weet heb je een Oost Europese hitman achter je aan. Dus zie je mij niet schrijven noch zingen of zeggen, dat Poetin een dictator is met inhumane trekjes. Ik kijk wel uit.

Gelukkig mag ik wel mijn mening geven, al is dat in ons democratisch landje steeds moeilijker geworden. Maar in sommige gevallen moet je dat op een slimme manier doen. Zoals een collega van mij dat ooit eens deed. Het betrof in dat geval een leidinggevende. De man was een regelrechte hufter. Een dictator, die dagelijks met zijn afgrijslijk gedrag zijn medewerkers terroriseerde. Zo dacht hij zijn onvermogen op het gebied van leidinggeven te kunnen verbloemen.
Een collega vroeg hem tijdens een lunchpauze quasi vertrouwelijk wat hij zou doen, als een medewerker hem de grootste lul van het bedrijf zou noemen. "Ik zou hem direct de tent uittrappen!", antwoordde hij fel. Waarop mijn collega plechtig beloofde : "Goed dat ik dat weet, want dan zal ik zoiets nooit tegen u zeggen, meneer". Die uitspraak leverde hem een hand van de leidinggevende hufter op zijn schouder op.