zondag 23 september 2012

Dom verlies

Blik op het veld, voet aan de bal
Op de zaterdagen en zondagen kijk ik graag naar samenvattingen van respectievelijk de Bundesliga en de Premier League. Bijna het hele voetbalseizoen kan ik zien hoe de clubs spelen en met welk resultaat. Om die reden voorspelde ik afgelopen dinsdag halverwege de 2e helft, dat Ajax zou verliezen van de Borussen. Immers, Ajax ging in halverwege de tweede helft de bal rond spelen op eigen helft. Daarmee verdween de druk op de Duitsers op eigen helft en dat was nou net wat de Borussen nodig hadden. Met de hen overbekende speelwijze -breed en snel counteren (met 4 man naar voren!)- wisten ze in de slotfase de overwinning naar zich toe te trekken.
Ryan Babel was voor mij de man van de wedstrijd. Voor het overige zag ik een schrijnend gebrek aan balvaardigheid bij Ajax. Een bal aannemen en controleren, een van de basistechnieken, is met de tijd alleen maar zwakker geworden. Johan C, hamert daar al jaren op, maar dat heeft nog niet geleid tot verbetering. Misschien logisch, want wie luister er nog naar de verlosser? JC mag dan heel intelligent geweest zijn met de bal, maar met woorden en taalgebruik ligt dat wat anders.
Tijdens de wedstrijd vroeg ik me dus af : kijken de Ajax spelers soms nooit naar de wedstrijdstrijden in de Bundesliga? Ze kunnen het hele jaar door elke club en hun speelwijze leren kennen. Daarom vond ik het verlies niet alleen onnodig, maar ook tamelijk dom.