Maar ook in andere branches komen we de graaiers tegen. Zoals in de bio-industrie. De mega-stallen zijn daar de gevolgen van. Met dito dode dieren als er een brand uitbreekt. En wat te denken van de plofkippen? Ook het resultaat van de graaicultuur. Een gigantische trawler wacht op toestemming van de Australische regering om daar de zee leeg te vissen. Het Hollandse ecologische moordtuig heet de Margiris en is in 1985 van stapel gelopen. Het schip is twee keer zo groot als de grootste trawler tot nu toe : 142 x 18 meter. Men is bang dat het schip de visserij zal doen verdwijnen, wat met name de Afrikaanse vissers brodeloos zal maken. De gevangen vis, 18.000 ton horsmarkreel en redbait, zal namelijk vooral naar Afrika, maar ook naar Azië geëxporteerd gaan worden. Het schip zal de helft(!) van het Australisch quotum moeten gaan vangen. Veel milieuorganisaties en politici zijn tegen de komst van de Margiris, dat in Nederland Parlevliet en Van der Plas als eigenaar heeft en onder de Litouwse vlag vaart. Men wil het gebruik van een supertrawler gaan verbieden. Beroepsvissers zijn bang dat de enorme vangsten de overige soorten zal doen laten verdwijnen vanwege voedselgebrek. De Australische autoriteiten zullen 24 uur/dag aan boord zijn om de vangst en werkwijze te controleren. Indien de bijvangst dolfijnen en/of zeehonden treft, zal de Australische regering direct een vangstverbod uitvaardigen. Hopelijk krijgt het schip geen toestemming.
dinsdag 4 september 2012
Ook graaicultuur
Maar ook in andere branches komen we de graaiers tegen. Zoals in de bio-industrie. De mega-stallen zijn daar de gevolgen van. Met dito dode dieren als er een brand uitbreekt. En wat te denken van de plofkippen? Ook het resultaat van de graaicultuur. Een gigantische trawler wacht op toestemming van de Australische regering om daar de zee leeg te vissen. Het Hollandse ecologische moordtuig heet de Margiris en is in 1985 van stapel gelopen. Het schip is twee keer zo groot als de grootste trawler tot nu toe : 142 x 18 meter. Men is bang dat het schip de visserij zal doen verdwijnen, wat met name de Afrikaanse vissers brodeloos zal maken. De gevangen vis, 18.000 ton horsmarkreel en redbait, zal namelijk vooral naar Afrika, maar ook naar Azië geëxporteerd gaan worden. Het schip zal de helft(!) van het Australisch quotum moeten gaan vangen. Veel milieuorganisaties en politici zijn tegen de komst van de Margiris, dat in Nederland Parlevliet en Van der Plas als eigenaar heeft en onder de Litouwse vlag vaart. Men wil het gebruik van een supertrawler gaan verbieden. Beroepsvissers zijn bang dat de enorme vangsten de overige soorten zal doen laten verdwijnen vanwege voedselgebrek. De Australische autoriteiten zullen 24 uur/dag aan boord zijn om de vangst en werkwijze te controleren. Indien de bijvangst dolfijnen en/of zeehonden treft, zal de Australische regering direct een vangstverbod uitvaardigen. Hopelijk krijgt het schip geen toestemming.