zondag 5 februari 2012

Winkeliers in ademnood?

Te weinig ijs verkocht
From Russia with love?
Als ik door het centrum van de stad wandel, vraag ik me soms af in hoeverre bepaalde winkeliers eigenlijk wel genoeg omzet maken. Vaak zie ik personeel wat verveeld rondhangen in een winkel zonder publiek. Ik herinner me dat de tweewielerzaak van Ben minstens 325 euro per dag bruto omzet moest maken om financieel quitte te spelen. Inclusief een bescheiden inkomen. En die zaak was gevestigd in een soort loods (150m2) aan de Vaartweg waarvan de huurprijs bijna 5 euro/m2  bedroeg (prijspeil 2001).
De huurprijzen in het centrum liggen aanzienlijk hoger : gemiddeld 275 euro per vierkante meter! Op grond van alleen al die huurkosten, moet een gemiddeld bedrijf toch flink omzet maken. En dan nog de overige kosten en de mogelijkheid om te kunnen investeren t.b.v. een groei. In veel winkelcentra hier in de polder zie ik een komen en gaan van uitbaters. Tegenwoordig komen ze zelfs uit Oost Europa. Wel leuk om weer eens een andere winkel in het centrum tegen te komen. Vooral als er in dit geval typisch Russische producten te koop zijn. Zou deze winkel het lang vol kunnen houden? Laten we het hopen. Of beter : ga daar geregeld wat kopen.