woensdag 1 februari 2012

In de olie

Vanmorgen viel mij op, dat onder de auto een olievlekje lag. De Matrix heeft nooit gelekt en ik hoef tussen de beurten door nooit olie bij te vullen. Dus ging ik plat op de steenkoude klinkers liggen voor een kleine inspectie. Het viel mij direct op, dat het oliefilter flink nat was. Ik heb nog aan dat vette zwarte ding gevoeld, maar echt los zat ie niet. Dus toch maar even naar de garage. Aan de receptionist heb ik de reden van mijn komst uitgelegd en hij zei dat men zo even zou gaan kijken. Na een halfuur wachten kwam een monteur, die zei dat de Matrix pas na drie uur aan de beurt zou zijn. Omdat ik geen twee uur wilde wachten of in het letterlijk en figuurlijk koude centrum van Lelystad wilde rondhangen ben ik maar met de bus naar huis gegaan. Ik was nog maar net een kwartiertje thuis, toen de garage belde. "Uw auto is klaar. Het oliefilter bleek los te zitten", was de mededeling kort en krachtig. Ik weer met de bus naar de garage. Normaal ga ik op de fiets en neem ik de simpele fietsdrager voor op de trekhaak mee. Maar daar had ik in verband met de snijdende koude tegenwind die mij te wachten stond geen trek in. Bij de receptie kreeg ik de sleutel inclusief excuses retour. Men had ook de olie weer tot aan het juiste peil aangevuld. Uiteraard alles zonder een rekening. Ik schrik niet zo snel, maar ik was toch wel wat opgelucht. De olievlek heb ik geprobeerd weg te werken. Lastig, want het spul dringt in de stenen.