zaterdag 4 februari 2012

Koud in Lelystad

Vijf uur 's midags
Spreeuw kan de (pindakaas)pot op
Brrr! Wat was het een koude nacht zeg. Gisteren zag ik op de thermometer het kwik(?) snel dalen. Dus dat beloofde wat. Vanmorgen las ik op het landelijk teletekst (die van Flevoland is verre van actueel) dat hier in de Flevopolder een extreem lage temperatuur, min 22, is gemeten in Markenesse. Hier in Lelystad is het volgens mij min 20 graden geworden (eigen waarneming : vinger eerst in de mond en dan in de vrieslucht gestoken).
De vogels hebben het merkbaar moeilijk. Schuwe soorten laten zich vaker zien. Ik zag zowaar een gele kanarie op zoek naar voedsel, terwijl een witte kat hem besloop. Een stukje voedselketen. Ik zag ergens een leuke voertip staan : een pot pindakaas! Ik heb zo'n pot horizontaal opgehangen en inderdaad, het is een succes. Je kunt de inhoud eventueel nog mengen met zaad. Ik heb er een stokje ingestoken tot op de bodem van de pot. Het strooizaad is ook favoriet net als de halve appels voor de merels en lijsters. Maar o die kauwen en eksters. Die 'stelen' hele voorraden mee. Zo vliegen sneetjes brood, stukken kaas enz. door de lucht naar een picnictafel ergens hoog in een boom of in een dakgoot.