zondag 5 februari 2012

Klakkeloos

Gedurende mijn loopbaan in de ICT heb ik helaas moeten constateren, dat veel organisaties die de ict functie hebben uitbesteed vaak klakkeloos zaken van hun dienstverleners / opdrachtnemers aannemen. Veel van die organisatie hadden geen deskundigen in hun midden, die opgeleverde producten konden beoordelen. Gevolg was dat veel leveranciers op hun blauwe ogen werden geloofd. In dergelijke situaties heb ik veel ellende gezien. Van het stiekem uitlezen van klantenbestanden tot zelfs de aanschaf van een management informatie systeem van 150.000 euro (belastinggeld!) wat helemaal niet voldeed. De demo van het MIS was natuurlijk om te kwijlen. Ook in bedrijven die de ict functie in eigen beheer uitvoerden, kwam ik gebruikersorganisaties tegen die met een 'het zal wel zo zijn' houding producten en diensten afnamen van hun ict afdeling. Ze waren niet deskundig genoeg, om die op de juiste manier te beoordelen en delegeerden dat ook niet naar specialisten. Dat laatste was om te voorkomen ze binnen hun organisatie het stempel 'dom' opgedrukt zouden krijgen.
Er wordt vaak voorbijgegaan aan het feit, dat ook toeleveranciers bepaalde commerciële en dus financiële belangen hebben. En als zij gemakkelijk aan voor hen strategisch belangrijke informatie kunnen komen, slaan ze toe. Kijk maar hoe het op internet aan toe gaat. Of dat nu wel of niet in de functionele specs van de klant staat. De enige oplossing m.i. is, in de acceptatiefase van een product of dienst een grondige audit te laten uitvoeren. Niet alleen functioneel, maar ook technisch. Pas na een tevreden auditrapport mag je als opdrachtgever enigszins gerust de boel in productie nemen of verspreiden en als gebruiker tot op zekere hoogte veilig toepassen.