maandag 20 februari 2012

Op Urk



Ketelbrug
Rechtdoor in een bocht
De titel van dit berichtje had ook 'Even heet stoken' kunnen zijn. Ik zag vanmorgen iemand die zijn motorfiets even wakkergeschud had. Hij liet de motor een paar minuten draaien en dat was het. Zelf doe ik dat niet zo snel. Zo'n korte tijd draaien is volgens mij niet echt goed voor het blok en de uitlaten (condensvorming met roest als gevolg). Het is beter om het blok even flink heet te stoken door een lange rit. Het voorval bracht me op een idee. De zon scheen, dus waarom niet ook de CBX een hete beurt geven? Dan kon ik gelijk de nieuwe remleidingen van de voorrem eens goed testen. Omdat het niet echt warm was, heb ik de winteroutfit maar tevoorschijn gehaald. De voering van het motorjack, een gevoerde broek, dikke handschoenen en een helmmuts moesten de kou weren. Tijdens het omkleden besloot ik het dorp Urk als reisdoel te nemen en niet via de A6 (saai) maar via de binnenwegen te rijden. Via de Houtribweg reed ik de IJsselmeerdijk op. Langs de Electrabelcentrale naar de Visvijverweg. Aan het eind van de Visvijverweg ging ik via de Ketelmeerdijk naar de Ketelbrug, die ik over de B-weg naast de A6 passeerde. Aan het eind van die weg kwam ik op de Domineesweg en sloeg linksaf naar Urk. Bij de haven op Urk aangekomen viel ik met mijn Indo motordoppie in de boter : men was bezig een gezonken garnalenkotter, de UK 249, te lichten. Met drie kranen en een paar flinke pompen werd de klus geklaard. Het schip was ten tijde van de vorstperiode lek geraakt en vorige week tijdens de dooi in de haven gezonken. Het schip is te koop. Misschien iets voor de Urker jeugd : ombouwen tot zuipschuit of hanghonk. Na nog even de benen gestrekt te hebben (het viel met de kou reuze mee), ben ik weer naar Lelystad Haven gereden. Onderweg heb ik het blok een paar keer hoog in de toeren laten draaien. De wegen door de polder zijn vaak kaarsrecht. Maar soms zit er ook een bocht in. En als je die te laat opmerkt, dan.... verniel je niet alleen je auto, maar ook een hek. De remmen van de CBX deden het prima. Zowel op Urk als thuis heb ik nogmaals alles even gecontroleerd en goed bevonden.