donderdag 2 februari 2012

Taalmisbruik

Tja, veel Nederlanders beheersen niet eens hun eigen taal. Het land kent nog behoorlijk wat analfabeten. De meesten weten dat jarenlang geheim te houden. Onlangs sprak iemand mij over het alsmaar devaluerend taalgebruik. Ze is net als ik op dat gebied tamelijk 'pietluttig' of beter 'taalzuiver'. Een schrijffout is geen probleem. Maar een zin moet te begrijpen zijn. Zo las ik in de FlevoPost een advertentie, waarin letterlijk staat :  Ik wil mensen beter maken met psychische klachten. Ik denk niet dat daar veel liefhebbers voor te vinden zijn. En dan moet men ook nog betalen voor zo'n behandeling. Nee, mensen met psychische klachten beter maken, lijkt mij gezonder.
Een andere advertentie is helemaal niet te volgen. Er zit kop noch staart aan. De advertentie bevat één lange zin : "wil je je eigen salon beginnen maar kan niet investeren is dit een unieke kansje betaald een bijdrage per dag ...enz." Alleen het weer voor vandaag en de aanbiedingen van Aldi staan niet in deze onbegrijpelijke en chaotische advertentie vermeld. Misschien is de opsteller ervan onder behandeling geweest bij de opsteller van de eerste advertentie. Niet op reageren dus.
Op Marktplaats is het helemaal schrikken geblazen. Veel adverteerders hebben blijkbaar nooit gehoord van punten, komma's hoofdletters enz. of Engelse woorden : "hoi ik heb nog een spiedfigh 2 freem brom freem ligen met kenteken en papieren het freem is recht en bijna geen roest kan met slot het freem is nog een half jaar geschrost en gaat niet weg onder de 120 euro"
Dergelijke advertenties sla ik altijd over. Die laten een te groot gebrek aan zorgvuldigheid zien. En dan vertrouw ik het aangeboden product bij voorbaat niet. Waarom niet even de tekst laten beoordelen door iemand met enig verstand van de taal? Of zijn die opstellers daar ook te eigenwijs voor?