maandag 27 februari 2012

De Warande

Afgelopen periode ben ik een aantal keren langs en door de nieuwe wijk in aanbouw Warande gefietst. Ik moet zeggen dat ik het alles behalve een leuke wijk vind. Tijdens de diverse presentaties werd druk geschermd met fraaie Oosterse plaatjes, met leuke huizen en veel groen. De warande zou toch een soort 'Indische buurt' worden? Vanaf de buitenkant lijkt het verre van dat. Ik stuitte letterlijk op een betonnen muur en een immens blok beton met gaten, dat de omliggende woningen in de schaduw zet. Zouden de bewoners van die vrijstaande woningen dat vooraf geweten hebben?  De overige woningen geven mij niet een tropisch gevoel. Het ruikt er ook niet naar sambal, nasi goreng, sateh of babi ketjap. Wel naar spruitjes en boerenkool. De woonarken (moderne prauwen?) waren vanwege de vorst nog niet op hun plek gesleept. Nee, ik heb niets oosters gezien, afgezien van wat bouwvakkers, die mij met scheve ogen aankeken.