donderdag 2 februari 2012

Verblijf in Pecica -2-


Olga en Zoïa in Timisoara
Tijdens mijn verblijf in het Roemeense dorp Pecica, heeft Olga mij de omgeving laten zien. We zijn o.a. naar Arad en de universiteitsstad Timisoara geweest. Met een stoomlocomotief, wat in die tijd een normaal ijzeren trekpaard was in Roemenië. Beide plaatsen zijn mooie steden met fraaie architectuur. Timisoara had ook veel perken met bloemen, iets wat mij toen erg opviel. Ik heb ook in de Mures gezwommen en gevist. Het was daar op de oever erg gezellig met al die jeugdigen uit het dorp Pecica. Ze trokken om beurten mijn kleding, spijkerbroek en t-shirt, aan en genoten daar zichtbaar van. We gingen ook thuis op bezoek bij vriendinnen van Olga. Soms waren ze niet thuis, maar dat was geen enkel probleem. We gingen gewoon in de woonkamer wachten tot de bewoners weer thuiskwamen! Die riepen dan bij aankomst enthousiast : "Hé we hebben bezoek!" Gedurende die twee weken sprak ik zowel Frans als Duits en Engels. En een heel klein beetje Roemeens. Ik kon na verloop van tijd bepaalde gesprekken goed volgen. Het Roemeens is verwant aan het Italiaans.
Aan alles komt een eind. Na twee zeer leerzame weken was het tijd om afscheid te nemen van sympathieke, warme Roemeense mensen.