woensdag 15 februari 2012

Mijn eerste boek

Mijn eerste boek is af! Hoera! En ik mag wel tegen mezelf zeggen : Goed gedaan jochie! Vandaag heb ik de oplage van drie stuks opgehaald. Ik verkoop ze niet. Nee, ik geef ze weg. Ze zijn bestemd voor onze kinderen. Mijn eerste boek is ontstaan na een cadeau van Mike. Die gaf mij het Pappaboekje, met vijftig vragen. Ik vond het een leuk presentje, maar het bleek te klein te zijn. Ik kon er weinig tekst en foto's in kwijt. Ik besloot het concept uit te proberen op een fotoalbum. Ik wilde per se geen echt boek. Ik vind dat zo'n ordinair boek niet altijd uitnodigt tot lezen. Maar dat kan komen door mijn eigen trauma : Ik heb een hekel aan boeken lezen gekregen. Ervaringsdeskundige Rita heeft mij een en ander op het gebied van fotoalbums laten zien. Tijdens die uitleg dacht ik : "Eureka!" Ik heb gekozen voor een fotoalbum van De Hema. Daar heb ik het concept van het Pappaboekje met de 50 vragen op losgelaten. Dus veel tekst (antwoorden op de vragen) en wat bijbehorende foto's. Ik heb het concept geleidelijk uitgewerkt en een paar keer herzien. Ik ben er zo'n twee maanden mee bezig geweest. Lezen, aanpassen, uitbreiden, verwijderen, weer lezen enz. Vorige week was ik pas tevreden. Vandaag heb ik de albums opgehaald en ze zien er prachtig uit. Vind ik. Hopelijk vinden de kinderen het ook. Het eerste exemplaar heb ik vanmiddag aan Mike uitgereikt. Hij was het immers, die mij op het idee bracht. Vandaar.
Het feit dat ik te weinig van mijn (voor-)ouders weet, heb ik jammer gevonden. Met dit boek heb ik veel informatie 'veilig' gesteld. Een soortgelijk boek gaat over mijn vader. Over zijn leven en loopbaan bij de Onderzeedienst. Ik volg hierbij het concept van het blog Voor koningin en Vaderland, dat ik ooit ter ere van hem ontwikkelde. Ook dit wordt een boek voor mijn familie.