In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw begonnen veel bedrijven met de invoering van kwaliteitssystemen. Alles moest beter, controleerbaar en beheersbaar worden. Dus ook in de werkplaatsen en aan productielijnen, werd alles gecheckt en nogmaals gecheckt met behulp van checklists. Hebben we alles gedaan? Zijn we echt niets vergeten? In snelheidssporten zijn die checklisten trouwens al langer in gebruik.
Het vreemde is dat alleen in ziekenhuizen weinig tot niets gedaan wordt op het gebied van kwaliteitsverbetering en - bewaking. Ondanks het feit dat we hier te maken hebben met de mens als 'product'. Gevolg is dat per jaar ruim 1.000 mensen overlijden door medische blunders. Om maar te zwijgen over het aantal patiënten dat blijvend letsel oploopt door fouten gemaakt in een ziekenhuis. Een rare gedachte, als je beseft dat je auto in de garage beter behandeld wordt dan jijzelf in een ziekenhuis. En probeer zo'n arrogante specialist maar niet te vertellen dat er iets fout dreigt te gaan. Wat dat betreft zijn specialisten het net als piloten. Die pikken ook niets van een ander. Ze mogen beiden zelfs als verslaafde (alcohol / drugs) gewoon hun werk blijven doen, want niemand durft z'n mond open te doen. Het geeft wel de cultuur binnen dergelijke organisaties aan.
Een even raar verschijnsel zie ik terug in de rechtspraak. Er wordt wat afgeknoeid door rechters, het OM en advocaten. Wie roept die mensen eens tot de orde? En dan bedoel ik niet een Orde van Advocaten of zo, maar een onafhankelijke instantie.