vrijdag 25 november 2011

Help, censuur!!

Voor de tweede keer in het ruim 6 jarig bestaan van het bloggen, wordt mij door derden(!) gevraagd een berichtje te verwijderen. De eerste keer betrof een verslag van een voetbalwedstrijd van de B3 van SVL tegen een vereniging uit Apeldoorn. Bepaalde spelers wilden dat foto's waarop zij samen met SVL spelers stonden van het blog verwijderd zouden worden. Dat liet de Apeldoornse vereniging aan nota bene SV Lelystad weten en niet aan mij. De achterliggende reden was, dat de betreffende spelers normaal in een hogere elftallen uitkwamen (leve Hyves!). Dus onsportief gedrag. En tja, dan wil je met je hoofd liever niet op het internet. Maar daar kon ik geen gevolg aan geven. Dan hadden ze maar met een bivakmuts op moeten spelen.
Vandaag kreeg ik weer (en wederom via derden) zo'n verzoek. Het betrof mijn berichtje over de A3 van Unicum en de A4 van tegenstander DVS 33 uit Ermelo. De jeugdsecretaris van Unicum laat via SV Lelystad(!?) weten dat hij wil, dat ik het bericht van dit blog verwijder. Het berichtje heb ik ontleend aan een tweetal toevallige gesprekjes met een Unicum A3 speler, wiens elftal in dezelfde poule speelt als dat van onze Mike. Ik vroeg hem toen de eerste keer tegen wie hij komend weekend moest spelen. Toen deed hij mij het verhaal over een vechtpartij uit de doeken van het weekend daarvoor en later vertelde hij over de schorsing van beide elftallen ('uit de competitie genomen') en de straf die hen boven het hoofd hangt. De jongeman in kwestie is pertinent geen leugenaar of fantast. Het bericht is overigens ook door anderen, direct betrokkenen (=spelers), bevestigd. Misschien moet hen een spreek-, twitter- en/of mailverbod opgelegd worden, al ben ik het daar ook niet mee eens. Ook dit keer kan ik geen gevolg geven aan de gevraagde censuur. Typisch dat het beide keren over voetbal gaat. Zelfs Sinterklaas werd niet boos toen ik foto's van hem en zijn gevolg tijdens het inschepen hier in Haven op het blog plaatste. En een (net) wederwoord mag altijd : via reacties. Of moet het geheim blijven? Dat ging bij de F'jes van Dronten dan flink mis. Die haalden zelfs de landelijke dagbladen met die meppende vader. Dit blog is geen krant en kent nu eenmaal een hoog 'persoonlijke visie' gehalte.