donderdag 10 november 2011

Kindertehuis Voordorp en DNA onbekend

Alie met haar (half) zusters

Ze heeft me een aantal jaar geleden spontaan over haar verblijf in het kindertehuis Voordorp in Leiderdorp verteld. Haar verhalen (die ik op ons vorige weblog mocht publiceren) over een klein meisje, dat samen met haar broertjes door hun vader naar Leiderdorp werd gebracht, ademden een naargeestige sfeer uit. Uit haar e-mails kon ik opmaken dat het hele gebeuren een traumatische ervaring voor Alie was. Na haar verhalen werd het stil rond Alie. Iets waar ik me toen zorgen over maakte en me afvroeg of het schrijven over haar nare jeugd haar misschien geen goed gedaan zou hebben. Maar op mijn (slot) e-mail heeft ze niet gereageerd.
Alie
Gisteravond hoorde ik op de tv opeens haar naam. Haar volledige naam, met achternaam zoals die bij mij bekend is. Voor de verhalen over Voordorp gebruikte ik op haar verzoek alleen haar voornaam. Alie kreeg gisteravond voor mij niet alleen een gezicht bij een naam, maar ik kreeg ook een gedetailleerd verhaal te horen over haar leven vóór en na haar verblijf in Kindertehuis Voordorp in Leiderdorp. Haar moeder bleek een ware losbol te zijn geweest, de met veel mannen (uit nb één familie) het bed deelde. Een moeder, die helemaal geen moeder was. Ze had er geen moeite mee om haar gezin, inclusief haar echtgenoot van het ene op het andere moment in de steek te laten. Iets wat ze een paar keer heeft gedaan. Traumatische momenten voor de betrokken kinderen. Alie's leven bevond zich langere tijd in een negatieve spiraal. Een paar van de getoonde jeugdfoto's herkende ik, omdat ze die mij toen toegestuurd heeft. In het NCRV programma probeerde zij en twee halfzusters te achterhalen in hoeverre haar halfzusters wel of niet van een en dezelfde vader zouden zijn. Daar was namelijk erg veel onduidelijkheid over, vanwege het wangedrag van hun gemeenschappelijke moeder. DNA onderzoek wees uit dat ze beiden van dezelfde vader waren, wat een grote opluchting was. Het deed me goed Alie te zien. Vooral omdat ik nu weet dat het stukken beter met Alie gaat en ze veel steun heeft aan haar beide zusters.