donderdag 17 november 2011

Mistig

 Vandaag ben ik na zeer lange tijd op een doordeweekse dag over de snelwegen gereden. Ik heb bewust gekozen voor een vertrek na de spits, dus dat werd tien uur. Ik had net getankt in de Kempenaar toen ik door een petje in een Golf met hoge snelheid werd ingehaald. Hij reed net als ik richting de Westerdreef. Rustig rijdend op die dreef zag ik een agent met een lasergun staan. Toen ik hem passeerde en naar rechts keek (ingang Jol), zag ik die snelle Golf staan met een schrijvende agent bij het portier. Haastige spoed. Het was nog steeds behoorlijk mistig. Toch reden sommige automobilisten zonder ontstoken verlichting. Anderen voerden de zogenaamde dagrijlichten. Leuk van voren, maar de achterzijde van hun voertuigen bleef donker. Wat me later op de A27 ook opviel was het bumperkleven van veel vrachtverkeer. Vaak paste niet eens een personenauto tussen twee combinaties. Ik was op weg om een boodschap te doen voor Ben in Tilburg. Tja, als je het zelf druk hebt met het werk, kom je daar niet zo snel aan toe. Maar gelukkig is er nog een pa met veel vrije tijd en zin. Rustig rijdend legde ik de 150 km af zonder oponthoud of andere problemen. Onderweg ben ik een keer om sanitaire redenen gestopt. Dat had ik beter niet kunnen doen, want het toilet van het benzinestation was smerig. Ik gebruikte een tissue als handschoen, zodat ik geen deurkrukken, knoppen en dergelijke met de blote handen hoefde vast te pakken dan wel in te drukken. Het handen wassen was een uitdaging op zich. Er was zeep, een kraan en papieren handdoekjes in een automaat. Al met al lukte het me wel om 'schoon' die ruimte weer te verlaten.
Na mijn vertrek uit Tilburg ben ik via een andere route teruggereden. Die leidde via Drunen naar de A2. Ik gokte erop dat mijn zus thuis zou kunnen zijn. Helaas was mijn zus nog aan het werk, dus lunchte ik voor haar deur. Via de A59 ben ik naar de A2 gereden richting Utrecht. Halverwege ben ik de A27 naar Almere opgereden. Het was inmiddels half drie en het begon al weer druk te worden. Voor drie uur ben ik door de polder (afslag Almere Hout, Vogelweg) op de Knardijk beland. Ik was net op tijd, want tussen drie en zeven 's avonds mag je daar niet doorheen rijden. Dat is ook 's morgens het geval tussen 7 en 9 uur. Dat alles om tijdens de spits sluipverkeer te weren.