vrijdag 4 november 2011

Een Indo op een motor

Binnen de familie heeft een aantal leden van voorgaande generaties ook motor gereden. Zo weet ik dat mijn oom Wim zowel Harley als Indian heeft gereden. Zelf raakte ik al op jonge leeftijd gefascineerd door de gemotoriseerde tweewieler. De Jawa (reng-deng-deng) van de buurjongen van oma en opa maakte op mij als kleine jongen van een jaar of 5 á 6 indruk. Later was het de bromfiets van pa, die ik samen met mijn broer Joop geregeld moest starten in de schuur. Pa was vaak weg en dat was in dit geval ons gelukkie. Joop ging altijd plat op het zadel liggen en deed alsof ie aan het racen was. Hij draaide enthousiast aan het gashendel. Zelf stond ik er hoestend en proestend in de dikke tweetakt rook met open mond van het geluid, de geur en de quasi race te genieten. Wat dat betreft kon onze pa niet lang genoeg weg zijn. Na een pauze van drie jaar (Curaçao) begon ik terug in Holland met het lezen en soms kopen van motorbladen. Ook de eerste brommer kwam stiekem om de hoek, want ik was nog geen 16. Samen met grote broer Joop heb ik heel wat lol gehad met bromfietsen. Mijn eigen bromfiets was een Magneet, die ik kreeg nadat ik overgegaan was naar 4 HBS. Toen ik 18 was ben ik direct begonnen met motorrijles. Op een scooter (zei hij met het schaamrood op de kaken). Na vier lessen volgde het examen, waarvoor ik in 2 keer slaagde. De eerste keer (theorie : één foutje) raakte ik in een natte sneeuwbui zowel de weg als de examinator kwijt. Dat kwam omdat ik te veel naar die sneeuwvlokjes staarde, die door het licht van de koplamp scheerden. Dat was een bijzonder gezicht. Al met al heeft het rijbewijs A mij 96 gulden gekost, die ik verdiend had in het restaurant in Katwijk aan Zee. Tijdens mijn militaire dienst heb ik maandelijks 100 gulden (= de helft van mijn soldij!) opzij gelegd voor mijn eerste motor. Na 14 maanden gaf mijn pa mij de rest (zo'n 150 gulden) en kon ik de lang begeerde Benelli 125 krachtei in Vlaardingen (Motim) kopen. Waar dat motorgedoe allemaal vandaan komt weet ik nog steeds niet. Het zal wel een of andere Sebo - chromosoom zijn, want de andere (Hollandse) tak had meer met drank en vrouwen ;-). Met dat laatste ben ik ook heel even bezig geweest, hoor. Maar al snel merkte ik, dat ik aan beide de volgende dag steevast heel erg veel hoofdpijn overhield. En van motorrijden niet. Integendeel. Na een ritje heb ik vaak trek in een nasi rames en nooit in een pilsje of seks.. eh.. Ook weer zoiets. Ik ben geen lid van een motorclub. Nooit geweest. Al mocht deze aardige Indo laatst toch niet op zijn motor Amsterdam in. Toch knap dat die agent door mijn donker getint vizier kon zien dat ik over Molukse trekjes beschik.