|
Heel verleidelijk, zo'n stille kaarsrechte weg.... |
Of ik nu op de motor zit of in de auto, die kaarsrechte polderwegen beïnvloeden ongemerkt mijn snelheid. En altijd omhoog en nooit naar omlaag. Langs die wegen staan soms auto's te flitsen of politieagenten met een lasergun. Gevolg is dat ik niet meer ver voor me uitkijk, maar tot staren op mijn snelheidsmeter ben veroordeeld en het gevoel heb op zo'n kaarsrechte weg voort te sukkelen. Ik heb in dergelijke situaties nooit gemerkt, dat ik 20 km of meer harder reed. Het ging altijd om zo'n 10 km per uur harder dan toegestaan. Mocht ik op dergelijke stukken nog harder gereden hebben, dan deed ik dat bewust. Zo kijk ik ook naar de automobilisten, die op de (vaak tweebaans-)wegen hier in Lelystad geen 50 maar 80 of harder rijden. Dat doen ze bewust. Zeker als ze daarvoor overige verkeer moeten inhalen en waarschuwingsborden negeren. Anderzijds is de limiet van 50 een onding, vergelijkbaar met 80 op een snelweg. De wegen zijn dusdanig ontworpen, dat ze uitnodigen tot een hogere snelheid en aldus een zwaar beroep doen op je oplettendheid en discipline. Helemaal als ze er zo stil en verlaten bijliggen.
Zo'n triest ongeluk als op de Polderdreef is wat mij betreft primair de schuld van de automobilist en niet van de kaarsrechte weg. Nota bene op of vlakbij een zebrapad iemand dood rijden met ruim 80km/uur (mijn inschatting gezien de aantekeningen van de deskundigen op het wegdek ter plekke). Maar om in de toekomst meer slachtoffers te voorkomen, mag men wel een paar maatregelen nemen. De situatie is net als op veel andere wegen in en rond Lelystad : de max. snelheid van 50 komt niet overeen met de situatie. En dat schijnt voor velen een reden te zijn om veel te hard te rijden. Ik ken automobilisten die flink gas geven op die rechte stukken. Maar voertuigbeheersing ontbeert hen. Zelfs fatsoenlijk fileparkeren kunnen ze niet eens.