dinsdag 29 november 2011

Langs het Woonhavenpad


Geregeld fiets ik over het Woonhavenpad naar en van het centrum van Lelystad. Het pad loopt langs het Havendiep, een aftakking van de Lage Dwarsvaart, die via de Noordersluis op het Markermeer aansluit. Het Havendiep loopt dood bij de wijk Tjalk. Zoals de naam aangeeft ligt langs het Woonhavenpad een groot aantal woonschepen / -arken. Aan de andere zijde bevindt zich akkerbouwgrond. Zodra ik de hoge fietsbrug over de Lage Dwarsvaart ben gepasseerd, kom ik beneden aan het begin van het Woonhavenpad een bordje tegen, dat mij doet glimlachen. Het woord "auto's" staat namelijk tussen aanhalingstekens. En als een woord tussen aanhalingstekens staat, dan bedoelt men het in dit geval niet letterlijk. Dus de voertuigen die je daar kunt tegenkomen lijken op auto's, maar zijn in werkelijkheid......? Daar had men natuurlijk gewoon het woord motorvoertuigen moeten gebruiken. Er rijden daar namelijk o.a. ook vrachtwagens (soms), busjes en motorfietsen. Het (fiets-)pad is nog niet zo lang geleden hier en daar verbeterd. Maar het glimlachen om dat bordje vergaat me weldra. Er zaten lange tijd veel gaten en scheuren in het wegdek. Helaas heeft men ook ie laatste keer weer half werk afgeleverd. Voor een deel is dat alsnog hersteld, maar op een aantal plekken is de aansluiting tussen de drempels en het asfalt rampzalig. Ze vormen ware aanslagen op menig stuitje en op de velgen en banden van de (brom-)fiets. Ook bij de brug verderop, bij de Waterland, bevindt zich een klein 'ravijn'. Met wat teer of ander elastisch vulmiddel is zo'n gleuf eenvoudig te dichten, lijkt mij. Dan kan de boel ook nog uitzetten en krimpen. Langs het Woonhavenpad is meer te zien. Maar daarover een andere keer.