vrijdag 18 november 2011

Lelystad Airport

Wordt het nog wat met die uitbreiding of niet? En zo ja, wat gaat er dan precies gebeuren? Zo'n groot vliegveld als Schiphol in de Randstad is eigenlijk een achterhaald iets. Afgezien van de enorme druk op het milieu en het dagelijks gevaar voor de mens, vreet het vliegveld erg veel aan kostbare ruimte. Het beste is om Schiphol te verplaatsen. Niet naar Lelystad, want dat zou wat kortzichtig zijn. Dan hebben we binnen 20 jaar weer dezelfde problemen. Men zou een rigoureuze maatregel moeten nemen. Zoals in Japan, waar men een vliegveld in zee heeft. Voorstanders pleiten voor een gefaseerde bouw van zo'n nieuw vliegveld, om zo de kosten (ruwweg zo'n 10 miljard euro) te spreiden.
Met de aanleg van de Hanzelijn zou het ook interessant kunnen zijn, om binnen zo'n fasering alleen het vrachtverkeer naar Lelystad te halen. Toeristen en/of andere passagiers zullen niet een, twee, drie Lelystad bezoeken, laat staan Almere. Hier valt weinig bijzonders te beleven vergeleken met een stad als Amsterdam. De infrastructuur is vrij goed voor het goederenvervoer. Wat mij betreft liever geen passagiersvluchten. Laat die straks maar ergens in zee landen en opstijgen.