Helaas heb ik het zelf aan den lijve ondervonden : de achterbakse manier waarop werkgevers personeel wil ontslaan. In plaats van de fatsoenlijke weg, wordt voor de achterbakse en vaak een weg gekozen, om personeel bewust te beschadigen. De lafste methode is die van het ontslag via een sms of appje.
In geval van een personeelsoverschot of andere redenen, zou de werkgever ook de situatie aan het betreffend personeel kunnen uitleggen en met een plan komen om hen aan een nieuwe baan te helpen. Mij lijkt het dat personeel positiever over het bedrijf zullen zijn, dan wanneer ze op een achterbakse manier worden gewipt. Of pogingen daartoe.
Na ontvangst van een aangetekende ontslagbrief of een gesprek is het zaak om via een aangetekend schrijven onder verwijzing naar de ontslagbrief of het gesprek laten blijken het ontslag niet te accepteren. Accepteer ook geen outplacement voorstel en zet nergens een handtekening onder. Zelf had ik een keer een gesprek met een directeur in aanwezigheid van een mij onbekend persoon. Ik vroeg hem wie hij was, want hij werd niet aan mij voorgesteld. Hij bleek de advocaat van het bedrijf te zijn. Dus werd ik erg voorzichtig met mijn uitspraken. De directeur beweerde dat ik ontslag genomen had. Ik vroeg hem naar mijn ontslagbrief. Op beide gezichten las ik een reactie van paniek. Ik zei nooit mijn ontslag ingediend te hebben en heb de vergaderkamer verlaten. Diezelfde dag ging een aangetekende brief van mij op de post. Ik vatte het gesprek samen, ontkende het ontslag nogmaals en schreef dat ik mezelf als in dienst beschouwde en bereid was mijn werk te blijven doen. Lid zijn van een vakbond is op dat soort momenten zeer nuttig. Die maakte korte metten met het bedrijf.
Ik vind wel dat Centric de kroon spande voor wat betreft achterbaks handelen bij ontslag. Directeur eigenaar Sanderink kocht bedrijven op, manipuleerde het personeel in een nieuw bedrijf om dat vervolgens failliet te laten gaan. Het scheelde Sanderink / Centric bakken met geld. Sanderink werd via de rechter uit zijn eigen organisatie ontslagen. Hij 'leende' ook geld van het bedrijf dat hij opgericht had. Sanderink moest na weer een rechtszaak ruim €90 miljoen (terug) betalen aan Centric.
Op zich is het al erg triest dat bepaalde werkgevers zo achterbaks te werk gaan. Het is des te triester, dat zelfs in de zorgsector die achterbakse werkwijze gehanteerd wordt. Maar ja, ook daar draait alles enkel om geld en niet om mensen.