dinsdag 28 mei 2024

05.55

Hoe vaak ik deze cijfertjes op de klok gezien heb, weet ik niet. Ik ben een ochtendmens en vaak vroeg wakker. Meestal voel ik me dan echt uitgeslapen. Ik ben klaarwakker en bedenk wat ik de komende dag wil gaan doen.
Het overkomt me ook wel dat ik tegen 03.00 uur wakker word. Maar daarna val ik weer in slaap. Ik weet dat mijn moeder rond die tijd ook vaak wakker werd. Dat vertelde ze toen ze weduwe geworden was. Dan was ze al om 03.30 uur 's morgens beneden. Zelf ben ik bijna de hele dag actief. Zodra ik op de bank ga zitten, val ik in slaap. Geen diepe slaap, maar meer een uiltje knappen of een tukkie doen. Ik kan me vrij gemakkelijk afsluiten van datgene wat om me heen gebeurt. Dan trek ik me in gedachte even terug in mijn donkere bovenkamer. Zo onttrek ik me van allerlei zaken die mij te druk worden. Ook tijdens een gebitsreiniging doe ik dat. Of zoals laatst toen die arts in mijn oog zat te peuteren. Daar ben ik dan voor mijn gevoel niet bij.
Vroeg op en het liefst even naar buiten. Voorheen met de hond, nu met de grijper om onderweg wat zwerfvuil op te ruimen.