zondag 30 december 2012

Toekomst en verleden

Zoals toen : de kerk volledig in beeld

Vandaag was ik weer even in Leiderdorp. Ik was benieuwd naar de vorderingen met de A4 ter hoogte van de Rijn. Toen ik via de Hoofdstraat het punt naderde waar het viaduct van de A4 het zicht op de Gereformeerde kerk belemmerde, zag ik opeens die oude vertrouwde kerk pontificaal langs de weg staan. Ik waande me in de jaren 50, toen het ook zo was. Weliswaar nu niet omringd door het groen polderlandschap, maar toch een beeld dat ik direct herkende. Het viaduct is dus al gesloopt. Ik heb het altijd een onding gevonden, dat het landschap ter plekke verkrachtte. Die beweegbare brug in de snelweg was natuurlijk ook een onding. En dan die stilte. Geen geruis van verkeer. Maar ja, ik ken nog de nog oudere situatie, waarin geen viaduct en/of A4 voorkwam.
Tegenover de Gereformeerde kerk, is een nieuwe brug geplaatst. Een voetgangersbrug, die open kan. Het opvallende voor mij was, dat het beeld overeenkomt met dat van een ver verleden. Toen was er ook een Leiderdorpse brug, tegenover een kerk. De Hervormde kerk. Die brug is in de jaren 60 gesloopt en nu ligt een modernere versie een kilometer verderop ook tegenover een kerk. Een wandelaar op leeftijd (Oeps! Net zo oud als ik, bleek later) vertelde over hoe het ooit was en wat het gaat worden. Toen hij hoorde dat ik in het gesloopte deel van de Resedastraat heb gewoond, klaarde zijn gezicht op. "O, dus u weet hoe het ooit was", zei hij tevreden. Samen wandelden we de nieuwe brug op, waar hij zo vriendelijk was een foto van mij te nemen. Als ze die brug nou eens groen zouden schilderen, net als toen die oude Leiderdorpse brug, dan....