woensdag 12 december 2012

Geld van de overheid

Er zijn tegenwoordig zoveel regelingen die ervoor zorgen dat de burger geld kan krijgen van de overheid. Natuurlijk de bekende toeslagen, maar er is meer. Het grote probleem is vaak : waar? Ik herinner me nog dat ik erachter kwam dat we voor de renovatie van onze keuken ook een bepaald bedrag aan subsidie konden krijgen. Toen ik bij de gemeente (Schoonhoven) daarover begon, keek de ambtenaar mij wat verbaasd aan en zei : "Hoe weet u dat?" Hij vertelde dat uit die pot nauwelijks een uitkering gedaan was. maar ja, dat krijg je als je daar niets over bekendmaakt. Afhankelijk van het aantal verbeteringen (keuken, cv, badkamer enz.) liep het bedrag op.
Tijdens mijn vrijwilligerswerk voor Vluchtelingen en Nieuwkomers hier in Lelystad, kwam ik erachter, dat veel van de asielzoekers meer van dat soort geldzaken afwisten dan ik! Nu heeft het internet en Google het mij ook een stuk gemakkelijker gemaakt, om gebruik te maken van al die potjes. En de overheid zelf geeft ook tips. Alleen, het aanvragen heeft nogal wat voeten in aarde, want geen van die aanvraagprocedures is verbonden met mijn fiscale gegevens. Dus die moet ik zelf weer reproduceren, wat soms lastig is. Als die hele mikmak helemaal geautomatiseerd zou zijn, kan ik tenminste achterover leunend in mijn stoel het geld van de overheid zien binnenstromen. Maar die tijd zal ik niet meer meemaken. Automatiseren heeft bij de overheden nog steeds een flinke achterstand. Mike is 18 jaar geworden en dus kan hij ook wat geldpotten van de overheid aanspreken voor een tegemoetkoming of toeslag. Things to do!