Toen ik onlangs een nieuwe achterband liet monteren op de CBX, werd ik erop gewezen dat de remschijf zo goed als op was. Wel vreemd voor een remschijf, die ik zelf nauwelijks gebruik. De schijf had een flinke opstaande rand en was behoorlijk dun. De gefreesde stofgleuven waren bijna niet meer te zien. Ik overwoog nog de schijf te laten opknappen (=slijpen), maar daar was ie al te dun voor : minder dan 6mm. Het opknappen zou 50 euro ex verzendkosten gaan kosten. Een nieuwe schijf kost ongeveer 137 euro! Wel veel als je weet dat de kiloprijs voor oud ijzer 20 cent is. Dus ging ik op zoek naar een gebruikte, nog goede schijf.
Surfend over het www kreeg ik zowaar een goede remschijf voor het achterwiel op mijn scherm. Geen opstaande rand en 'weinig gebruikt' aldus de advertentie. De vraagprijs bedroeg 40 euro! Zo, dat scheelde nogal wat. De volgende dag werd de schijf afgeleverd. En gelukkig voldoet ie volledig aan de beschrijving en verkeert ie in behoorlijk goede staat.
Komende periode ga ik de schijf vervangen. Uiteraard ook de remblokjes. De remkauw wil ik ook even demonteren, om te zien in hoeverre die nog goed functioneert. Van aanlopen van de blokken heb ik niets gemerkt. Waarschijnlijk gebruikte de vorige eigenaar vaak de achterrem.