woensdag 19 december 2012

Foto's uit de kast

Kamperen in Duitsland (jaren 50)
Op zolder staat een hele ris fotoalbums. Ze staan weliswaar in een kast, maar toch stof te verzamelen. Ze komen bijna nooit uit de kast. Met de intrede van de digitale fotografie nam het aantal albums merkbaar af. De digi-foto's gaan op een stick en dan bekijken we ze via de tv. Soms, heel soms maken we een paar afdrukken.
Vanwege een zware verkoudheid ben ik aan huis gebonden. En je weet, ik kan moeilijk stilzitten. Dus ben ik sinds een week bezig, om van alle vakanties die we gevierd hebben één fotoalbum te maken. Niet zomaar een album, maar eentje met relatief veel tekst. Namelijk de bijbehorende vakantieverhalen. Het nieuwe album wordt een boekwerkje, dat een samenvatting is met bijbehorende verhalen. En dat alles op chronologische volgorde. Om het album te realiseren heb ik eerst foto's uit de oude albums geselecteerd en gescand. Een forse klus, dat wel. Veel foto's zijn met lijm in het album geplakt. Tja en dan komt de volgende stap : de herinneringen onder woorden brengen. Al plakkend en schrijvend namen de herinneringen in omvang toe. Op dit moment heb ik al 30 pagina's van het vakantiealbum gevuld. En dan heb ik nog niet eens alles geplakt en/of verteld. Ik probeer ook de sfeer weer te geven, die in die periode heerste. Op zich is het best wel leuk om al die vakanties even langs te zien komen. Maar wat is de tijd snel voorbijgevlogen! En er staan nog zoveel vakanties te wachten....