donderdag 31 mei 2012

De Groene Draeck


Na veel commotie in de media maakte koningin Beatrix in 2010 bekend dat ze het onderhoud van de Groene Draeck voortaan zelf zal betalen.In een tijd van bezuinigingen lijkt me dat een goed plan. Op het werkeiland werd Koninginnedag altijd uitbundig gevierd. Het was een echt kinderfeest met koekhappen, zaklopen en een heuse optocht, met versierde fietsen en wagentjes. Mijn vader had voor deze gelegenheid een replica van de Groene Draeck gebouwd, omdat die nog maar kort geleden aan de kroonprinses (Beatrix)was geschonken. Aan de optocht was ook een prijs verbonden voor het origineelste ontwerp. De jury heeft die helaas niet aan mijn "Groene Draeck" toegekend. Waarschijnlijk wisten ze toen al dat de kosten uit de hand zouden gaan lopen. Ik zelf en mijn vrindjes hebben nog heel lang met het scheepje kunnen spelen. Dit in tegenstelling tot de prijswinnaar, want die moest zijn fiets weer aftuigen om er gewoon mee te kunnen rijden.

Tekst en foto Luijt Postma