zondag 20 mei 2012

Vijftig vragen -2-

Naar welke tv programma's keek je?

Ik was 10 jaar toen we een tv in huis kregen. In die periode keken we vaak naar de daken, om aan de hand van de tv antennes te zien wie er al een tv had. Dat aantal was op een hand te tellen. Voor die tijd luisterden we naar de radio. Naar Kleutertje luister met juf Lili Petersen, Paulus de Boskabouter, Barend Bluf enz. En natuurlijk naar de muziek van de Fourjo's, Teddy Scholten, Herman Emmink, de familie Doorsnee, Dorus enz. Soms was er film op school. Op de zolder. En met Koninginnedag ook. Dat vond ik altijd erg leuk. Als we tv wilden kijken mocht dat bij mensen in de buurt. We moesten dan wel betalen : een stuiver of een dubbeltje. Dan moesten de schoenen uit moest je op de grond zitten. Dan keken we naar Coco de IJsbeer, Dappere Dodo, Tinkeltje, de Verrekijker en  Pipo de Clown. Er was voor de kinderen alleen op de woensdagmiddag en zaterdagmiddag tv van vier tot vijf. De overige uitzendingen begonnen om acht uur 's avonds, als wij al op bed lagen. Later keek ik vaak naar muziekprogramma's waarin in mijn beleving als tiener oude knarren de muziek van de jeugd steevast afkeurden. In die tijd werden Elvis Presley en The Beatles lacherig afgeserveerd. Ik herinner me nog heel goed hoe Pim Jacobs na een nieuw nummer van The Fab 4 aangehoord te hebben zei : "Dat kan iedereen, ik ook." En de afgunst stroomde van zijn kalend hoofd. Pim is in tegenstelling tot The Beatles zelf lang geleden afgeserveerd.