zondag 6 mei 2012

Mamma's Indisch kookboek

Toen ik dat oude kookboekje van mijn lieve mamma voor het eerst na haar overlijden opensloeg, viel mij direct een drietal handtekeningen op. Ze heeft het boekje gekregen voor haar verjaardag op 12 april 1937. Ze werd toen 18 jaar. Die verjaardagsdatum heeft ze ook genoteerd. De jeugdfoto die ik hier toon is gemaakt toen ze nog 17 jaar was. Dus in 1936.  Ik het boekje thuis als kind vaak zien staan tussen de andere boeken in de boekenkast. Soms kom ik nog wel eens een boek tegen, dat me aan die tijd herinnert. Zoals "Gejaagd door de wind" en de serie van "Captain Hornblower" of "Naar de West" (van D.E.). In het kookboekje heeft mamma ook beschrijvingen gedaan van haar eigen recepten. Een bijzonder iets, mamma's handschrift zo te zien. Ze schreef erg netjes. Alle letters aan elkaar en schuin. Een veel gebruikt handschrift, want ze heeft honderden brieven geschreven.
Wat de handtekeningen betreft : het begon met C. Sebo. Daarna C. van Drunen en als laatste C. van Oudshoorn. Haar leven in een notendop.